Geen compensatie voor ondernemers rond de Hoornsdam

​VVD Putten verzocht het college afgelopen donderdag tijdens de raadsvergadering om een compensatieregeling voor ondernemers die rond de Hoornsdam zijn gevestigd. Fractievoorzitter Albert de Bruin diende hiervoor een motie in tijdens de bespreking van het onderwerp ‘Afronding Integraal Uitvoeringsplan Verkeer Steenenkamer’.

“Bijna tien maanden zat de weg dicht maar de gloednieuwe kruising aan de Hoornsdam is een gedrocht geworden, vinden omwonenden. En dat vindt de gemeente eigenlijk ook. Het moet anders”, opende De Bruin zijn betoog.

“Het voorliggende raadsvoorstel waarin gevraagd wordt om een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen voor de aanpassing van het kruispunt Hoornsdam en de aanleg van een fietspad langs de Waterweg tot de school is geen oplossing. Wij denken dat we hier volgend jaar weer staan. Wat we nu gaan doen is een Hoornsdam 2.0 bouwen.”
 
De Bruin vervolgt: “De verkeersonduidelijkheid op dat kruispunt is groot en blijft groot. Weggebruikers kennen zo’n rotonde/kruising niet. Zoiets kom je nooit tegen in het verkeer. De Hoornsdam 2.0 blijft dus altijd onoverzichtelijk. We lezen dat dit verkeersknooppunt complex wordt genoemd. Maar schei toch uit. Het zijn twee wegen die elkaar kruisen. Een situatie van twee wegen die elkaar kruisen is niet uniek in Nederland. Onze oplossing is eenvoudig. Voorzie deze kruising van een normale rotonde of maak er een kruispunt van met verkeerslichten. Dan is het ook geschikt voor vrachtverkeer en fietsers.”
 
“De Hoornsdam wordt nu al jaren geteisterd door vertragingen, broddelwerk, geen draagvlak en nu weer onnodig gemeenschapsgeld wat door het toilet wordt gespoeld. Het heeft ook Puttense ondernemers in zwaar weer gebracht. En wij, de politiek, hebben dit veroorzaakt. Daarom moeten wij nu ook onze verantwoordelijkheid nemen en in de spiegel kijken. Onze onjuiste conclusies en besluitvorming levert onnodige extra kosten, werk en schade op. Onze burgers kijken al meewarig naar de politici en de Hoornsdam draagt niet bij aan het dichten van de enorme kloof tussen burger en politiek.”
 
De Bruin komt terug op de ervaring tijdens de aanleg van de kruising rond de Hoornsdam. “Los van de vertraging, de financiële overschrijdingen en de oplevering van een onveilige rotonde waren er ook nog een paar neveneffecten. Zo waren er langere aanrijtijden voor ambulances, waren er files op de A28 bij Nijkerk en files tussen Nijkerk en Putten met onveiligheid en ongelukken. Maar ook onze Puttense ondernemers hadden schade, ze leden tot wel zeventig procent omzetverlies. Voor deze ondernemers dienen we dan ook een motie in waarin we het college verzoeken om een compensatieregeling te ontwikkelen om onze Puttense ondernemers schadeloos te stellen.
 
Wethouder Van Nieuwenhuizen reageert: “Er zijn al regelingen voor ondernemers die schade lijden door handelen van de overheid. Vorige maand nog heeft de gemeenteraad de nadeelcompensatieregeling vastgesteld. Dat is een prima regeling waar ondernemers gebruik van kunnen maken als ze denken dat ze schade hebben geleden.”
 
Van de Koot van het CDA wil zeker in de spiegel kijken. “De gemeenteraad neemt een besluit en het college zorgt voor de uitvoering. Nu worden er beperkte aanpassingen aan de kruising gedaan en ik hoop dat het daardoor beter wordt. Nadeelcompensatie ligt altijd moeilijk. Meestal krijgen burgers en ondernemers nooit alles honderd procent vergoed. Je loopt nu eenmaal bepaalde risico’s als je onderdeel van de samenleving bent. Ik zou het ermee eens zijn als de weg weer voor langere periode zou worden afgesloten, maar ik begrijp dat de weg maximaal een week dicht gaat. Wat mij betreft is het een te zwaar instrument om voor deze korte afsluiting om een specifieke compensatieregeling te maken.
 
Hoogendijk van Gemeentebelangen geeft aan: “We hebben er in de commissievergadering lang over gesproken en we hebben toen geconcludeerd dat de weg veilig is. Het adviesbureau heeft zijn werk goed gedaan. Iedereen kan er wat van roepen. Maar de weg is veilig. De weggebruikers maken de weg onveilig. En als we nu nog een aantal aanpassingen gaan doen maakt het de weg nog veiliger. Het is goed dat de wethouder hierop heeft doorgepakt en dat we als raad hiermee instemmen. Nu wil de VVD een compensatieregeling voor ondernemers, maar ook de omwonenden zullen er overlast van ervaren. Bestaat er ook een compensatieregeling voor inwoners? Zoals de bewoners van de Stationsstraat die nog altijd worden geconfronteerd dat Puttens ondernemers nog steeds over de stationsstraat heen denderen. Natuurlijk doet het misschien even pijn. Maar we hebben dan een nog veiliger weg en kunnen dan zeggen dat we er alles aan gedaan hebben.”
 
Van Voorst van Wij Putten vindt ook dat de aanleg van het kruispunt aan de Hoornsdam te lang heeft geduurd en dat dit te veel impact heeft gehad. “Maar er ligt nu een prachtige weg met een heel mooi vrijliggend fietspad. Ook wij vinden het jammer dat ondernemers door de aanpassingen die worden gedaan opnieuw schade zullen ondervinden maar we hebben niet voor niets die schadecompensatieregeling in het leven geroepen. De wethouder heeft aangegeven dat hij nog in gesprek met de ondernemers en zal hen ook op deze regeling wijzen. Daar zijn wij tevreden mee.”
 
De motie wordt in stemming gebracht en met alleen de drie stemmen van de VVD voor wordt de motie verworpen. De werkzaamheden aan het kruispunt Hoornsdam en de aanleg van een fietspad langs de Waterweg zullen dit najaar plaatsvinden.