Kruispunt Hoornsdam waarschijnlijk opnieuw aangepast

De commissie Economie, Bestuur en Openbare Ruimte heeft afgelopen maandag gesproken over de afronding van het integrale uitvoeringsplan met betrekking tot het verkeer in Steenenkamer.  Er zijn een tweetal zaken die nog om een aanpak vragen.

Zo wordt het kruispunt Hoornsdam met de Waterweg en de Stenenkamerseweg opnieuw aangepakt en het ontbrekende fietspad richting de Mariahoeve wordt aangelegd

Met het aanpassen van het kruispunt van de Hoornsdam en de aanleg van het fietspad richting de Mariahoeve wil het college de verkeersveiligheid in het gebied Steenenkamer verder vergroten. Wethouder Van Nieuwenhuizen geeft aan: “Uiteraard sta je een jaar na de renovatie van een kruispunt niet te trappelen om een kruispunt opnieuw aan te passen. Het liefst wil je dat alles goed loopt. Maar we moesten constateren dat het niet klopt. Het klopte op papier wel, maar we hebben ook te maken met houding en gedrag van de weggebruikers. We hebben gezien dat dit kruispunt erg complex is en hebben gezocht naar de beste oplossing. Op papier was het goed, maar naderhand hebben we gezien dat dit niet de beste route was. Het zicht voor overstekende fietsers wordt belemmerd door voertuigen die in het midden van de kruising staan opgesteld. Automobilisten snijden de bochten af en maken gebruik van de overrijdbare betonstroken. Het aankomend verkeer vanaf de Hoornsdam wordt onvoldoende afgeremd en de opstelruimtes voor de auto’s op het kruispunt zijn beperkt.”

Van Nieuwenhuizen vervolgt: “We hebben veel gesprekken overgevoerd met de omwonenden, de politie en de fietsersbond. Ook is er technisch goed naar het kruispunt gekeken en het voorliggende voorstel zou de beste oplossing zijn voor dit kruispunt. We willen dit najaar starten met de werkzaamheden en dit voorjaar alles afronden. We willen de werkzaamheden zodanig uitvoeren dat de weg niet volledig afgesloten hoeft te worden. Wellicht wel af en toe een paar dagen, maar geen maanden achter elkaar. Niet alle werkzaamheden zullen rond het kruispunt plaatsvinden. We zullen met de aannemer bekijken of we zonder afsluiting kunnen werken. Maar eerst is de raad aan zet om het uitvoeringskrediet te verschaffen en daarna is de zet aan de aannemer om een plan van aanpak te schrijven en het verder uit te werken.“

Uiteindelijk zal de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende vergadering een besluit nemen over het verstrekken van het uitvoeringkrediet voor de aanpassing van het kruispunt Hoornsdam en aanleg van een fietspad langs de Waterweg tot de school ter grootte van 270.000 euro en 31.000 euro voor het fietspad richting de Mariahoeve.
 
Aanpassingen die worden gedaan
Het kruispunt Hoornsdam wordt compacter gemaakt. De opstelruimte voor auto’s in het midden van het kruispunt komt te vervallen. De vlakke overrijdbare betonstroken worden vervangen door verhoogde, incidenteel overrijdbare betonbanden. De rijbaanbreedtes van de doorgaande route Hoornsdam-Waterweg worden geminimaliseerd. Verder wordt op de Hoornsdam op ongeveer 50 meter voor het kruispunt een verkeersdrempel aangelegd. De Stenenkamerseweg krijgt een 'uitrit-constructie' waarmee de voorrangssituatie wordt geregeld. Het verkeer op de Waterweg en fietsers van en naar de fietsoversteek krijgen nu voorrang ten opzichte van het verkeer op de Stenenkamerseweg. Vanaf het kruispunt Hoornsdam naar de school komt een vrij liggend fietspad langs de Waterweg. Dit vermindert voor de fietsers richting de school twee oversteekbewegingen over de Waterweg. Ook wil de gemeente de bewegwijzering en bebording op en rond het kruispunt verbeteren en ter plaatse van de school wordt een zogenaamde schoolzone gerealiseerd. Met aanduidingen in het wegdek en opvallende straatpalen wordt de schoolzone gemarkeerd.