De raadzaal van Putten stroomde vanmorgen vol met jeugdige bezoekers. De leerlingen van groep 8 van De Wegwijzer waren naar het gemeentehuis gekomen om zich op een speelse manier te verdiepen in de lokale politiek door het educatieve spel Democracity te spelen.
Lambooij stelde zich voor en vertelde: “Jullie gaan vandaag leren hoe een gemeente wordt bestuurd. Veel mensen denken dat de burgemeester de baas van de gemeente is, maar dat is niet zo. De gemeenteraad is de baas van een gemeente, de raadsleden nemen alle besluiten. En de wethouders regelen alle dingen die de gemeenteraad heeft besloten”, legt Lambooij uit. Ook de ambtsketen bracht hij ter sprake. “De burgemeester heeft geen ketting, maar een ambtsketen. Eén kant van de keten is in iedere gemeente gelijk, daar staat namelijk het rijkswapen op. Aan de andere zijde is het gemeentewapen te vinden. Burgemeesters zijn er al heel lang. Vroeger waren dat vaak mensen met veel geld of aanzien, In Nederland worden burgemeesters niet gekozen, maar iedereen kan solliciteren als er een vacature voor burgemeester open staat. Burgemeesters worden, voor een periode van zes jaar, benoemd door de koning.”De leerlingen werden ontvangen door burgemeester Lambooij
Nadat de leerlingen nog een aantal vragen aan de burgemeester mochten stellen begonnen ze aan het bouwen van een fictief dorp. Eerst werden de leerlingen in groepen ingedeeld waarmee ze een politiek partij mochten vormen. Maar eerst werd er een naam voor de partij bedacht. Al snel schalde de naam van Wilders door de raadzaal, maar het was de bedoeling dat de leerlingen een fictieve partij zouden starten. Alle groepjes kregen een woordvoerder, een secretaris, een voorzitter en fractieleden.
Na enige discussie had Putten er ineens vijf verrassende partijen bij. Zo vormde één van de groepen de partij ‘Natuur willen we houden’ (NWWH). Een tweede groep noemde de partij ‘Gezond Opgroeien’. Ook de partij ‘Beste gemeente Putten’ (BGP) kwam tot stand. Een ander groepje leerlingen koos voor ‘Veiligheid is heel belangrijk’ (VihB) en als laatste werd ‘Leuk Dorp’ (LD) gepresenteerd. Na het voorstellen van de partijen gingen de leerlingen debatteren om zo hun ideale gemeente te creëren. Door debat en stemming kwam het fictieve dorp Democracity tot stand.
Vanmorgen was tevens de aftrap van dit project. De komende weken gaan nog eens veertien groepen van negen Puttense basisscholen zich verdiepen in het reilen en zeilen van de lokale politiek. Het lesprogramma is speciaal ontwikkeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 door ProDemos (Huis voor democratie en rechtsstaat). Dit project komt voort uit een motie van CDA Putten waarin het college verzocht werd om te onderzoeken of het mogelijk is om in Putten een kinderburgemeester aan te stellen. “Omdat we daarmee maar één kind per jaar bereiken vonden wij het een beter idee om dit project, waarbij veel meer leerlingen worden betrokken, eens uit te proberen. Later evalueren we dit programma en kijken of het voor herhaling vatbaar is”, aldus een medewerker van de gemeente Putten.
Klik hier voor meer foto's

Ook deze leerlingen uit groep 8 van basisschool De Wegwijzer bespreken welke naam hun partij moet krijgen. Tekst en foto's: Annemieke Westphal-Kreeftmeijer