​Nederlandse identiteitskaart aanvragen bij gemeente Putten

In verband met het coronavirus is het alleen mogelijk om op afspraak een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart) aan te vragen bij de Servicebalie in het gemeentehuis. Hiervoor dient wel online of telefonisch een afspraak gemaakt te worden.

Na vijf werkdagen kunnen de aanvragers hun ID-kaart ophalen bij de gastvrouw in het gemeentehuis. Ook hiervoor dient een afspraak te worden gemaakt.


Aanvragers dienen hun huidige reisdocument(en), zowel geldig als verlopen, mee te nemen. Ook een eventueel paspoort moet worden meegenomen. Daarnaast is een recent, goedgelijkende kleurenpasfoto volgens de richtlijnen van de Rijksoverheid noodzakelijk. De pasfoto mag maximaal zes maanden oud zijn op het moment van de aanvraag.

Meenemen bij ID-kaart voor kinderen
Bij het aanvragen van een Nederlandse identiteitskaart voor een kind moet het kind (ook als het om een baby gaat) zelf aanwezig zijn. Daarnaast is een geldig identiteitsbewijs van beide ouder(s) of gezaghouder(s) nodig. Als een kind jonger is dan 12 jaar neem dan ook het ingevulde toestemmingsformulier afgifte reisdocument minderjarige mee. Deze is te downloaden op de website van de gemeente. Als beide ouder(s) of gezaghouder(s) meekomen naar de balie, kan dit formulier ook ter plaatse worden ingevuld.

Kosten
Nederlandse identiteitskaart (18 jaar en ouder) betreft € 64,00;
Nederlandse identiteitskaart (jonger dan 18 jaar) betreft € 32,90;
Extra kosten bij een spoedaanvraag betreft € 50,90.

Met spoed een Nederlandse identiteitskaart nodig? Het is mogelijk om op maandag tot en met vrijdag voor 14.00 uur een spoedaanvraag te doen. De ID-kaart ligt dan in de regel de volgende werkdag na 10.30 uur klaar bij de gastvrouw in het gemeentehuis.

Nieuwe ID-kaart met inlogfunctie (eNIK)
De nieuwe identiteitskaart heeft sinds kort een extra functie. Bezitters van een nieuwe kaart kunnen ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of het pensioenfonds. Na het ophalen van de identiteitskaart bij de gastvrouw in het gemeentehuis, ontvangt men daarom binnen vijf werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kan de inlogfunctie geactiveerd worden. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.  

Afspraak maken
Bel de servicebalie van de gemeente Putten via telefoonnummer 0341 - 359611 of stuur een email naar afspraken@putten.nl.