Met warme woorden, dankbaarheid en hier en daar een emotionele ondertoon nam de gemeenteraad gisteravond afscheid van wethouder Sander van Nieuwenhuizen.
Van Nieuwenhuizen begon zijn politieke carrière in 2010 als commissielid voor de VVD. Dat heeft hij twee raadsperiodes gedaan. Daarna maakte hij de overstap naar Gemeentebelangen Putten. En vier jaar geleden werd hij benoemd tot wethouder. “Jij gaf ooit aan dat Putten, jouw geboortedorp, de enige plaats is waar je wethouder kan en wil zijn”, vertelde burgemeester Lambooij. “Die rol heb je met verve vervuld. Bedankt voor alles wat je deed voor onze gemeenschap.” Tijdens de afscheidsreceptie die op woensdag 1 juli wordt gehouden zal Lambooij uitgebreider op het vertrek van de wethouder ingaan.Tijdens de raadsvergadering blikten de fractievoorzitters terug op zijn bestuurlijke loopbaan en zijn bijdragen voor de gemeente Putten.
Waardering vanuit de raad
Namens het CDA sprak Van de Koot zijn waardering uit voor de samenwerking in de afgelopen jaren. “We zijn elkaar regelmatig tegengekomen en vooral je betrokkenheid en de rust die uitstraalde heb ik buitengewoon gewaardeerd.” Daarbij wees hij op de voortgang van het centrumplan, het erfgoedbeleid en de aanpak van de openbare ruimte via het programma Openbare Buitenruimte Op Orde (OBOR).
De Graaf van de ChristenUnie verwees naar een beroemde toespraak van de Amerikaanse president Theodore Roosevelt uit 1910 over mensen die verantwoordelijkheid durven te nemen. “We leven in een tijd waar meningen soms heel snel worden gegeven via de sociale media. Niet iedereen zal het altijd met je eens zijn geweest, maar je was altijd aanspreekbaar en bereid kritiek te ontvangen. Dat vraagt moed. Dankzij jouw inzet heeft Putten meer monumenten gekregen. Daarnaast heb je een enorme bijdrage geleverd aan het centrumplan en dat bleef binnen de planning en binnen budget. Ook voor de plannen van Halvinkhuizen heb je doorgepakt in een moeilijk dossier wat uitmondde in een onteigeningsprocedure. Een gemeenschap wordt niet gebouwd door mensen met alleen een mening, maar door mensen die verantwoordelijkheid nemen.”
Ruitenberg van GroenLinks-PvdA gaf aan minder intensief met Van Nieuwenhuizen te hebben samengewerkt, maar sprak wel haar dank uit voor zijn enorme inzet de afgelopen jaren.
Ten klooster (SGP) sprak zijn waardering uit over Van Nieuwenhuizen als wethouder, maar zeker ook als persoon. “Ons dorp is door jouw inzet een stukje mooier en beter geworden. Inhoud gaat bij jou boven snelheid en je bleef altijd rustig, vriendelijk en voorkomend. Dat hebben wij enorm gewaardeerd. En resultaten heb je zeker geboekt. Je hebt drie grote dossiers door de gemeenteraad geloodst.”
Ook Luitjes van Wij Putten sprak namens zijn fractie waarderende woorden. “Vier jaar geleden stonden we hier ook en wij hadden wel twijfels bij jouw kandidatuur. Je had geen raadservaring en geen gemakkelijke portefeuille. Maar je werd al snel een bestuurder, zakelijk en op de inhoud. Hoewel Wij Putten het niet altijd eens was met keuzes rond onder meer de zuidelijke ontsluitingsweg en de zogenoemde ‘knip’, bleef de samenwerking constructief. Je stond altijd open voor overleg en discussie. Voor ons had je niet weggehoeven en had een doorstart best gekund. Maar het siert je dat je vrede hebt met het besluit van je partij.”
Hoogendijk stond uitgebreid stil bij de beslissing van Gemeentebelangen Putten om na de verkiezingen een nieuwe wethouder naar voren te schuiven. Hij benadrukte dat coalitievorming na verkiezingen altijd gepaard gaat met lastige afwegingen. “Vaak wordt gekozen voor de gemakkelijkste weg en gaat de wethouder door. Maar dat hoeft niet altijd in het belang van de gemeente te zijn. De fractie heeft hier uitvoerig over gesproken en uiteindelijk gekozen voor een andere invulling van het wethouderschap. Natuurlijk ontstaan er dan emoties, maar persoonlijke belangen mogen nooit doorslaggevend zijn. Jij bent een uitstekende links- of rechtsbuiten en je hebt de afgelopen jaren ook veel waardevolle resultaten bereikt en veel achterstanden ingehaald. Maar voor deze nieuwe uitdaging hebben we behoefte aan een spits. Met jouw kwaliteiten is je loopbaan zeker niet ten einde. Deze ervaring zal nieuwe deuren voor je openen en waar we kunnen zullen we je hierbij ondersteunen.”
Wassink van de VVD geeft aan: “Vandaag nemen wij afscheid van een bestuurder die zich jarenlang met grote betrokkenheid heeft ingezet voor de gemeente Putten. Als we vandaag terugkijken op de periode van Sander als wethouder, dan zien we vooral een bestuurder die dicht bij de mensen stond. Besturen gaat niet alleen over beleid, plannen en vergaderingen. Het gaat uiteindelijk over inwoners, ondernemers, verenigingen en vrijwilligers. Over luisteren naar wat er leeft in de samenleving en vervolgens de verantwoordelijkheid nemen om keuzes te maken. Dat vraagt visie, maar ook moed, geduld en doorzettingsvermogen. Sander heeft die eigenschappen in zijn werk laten zien.”
Van Nieuwenhuizen reageerde: “Ik stond hier vier jaar geleden als kersverse wethouder en nu als vertrekkend wethouder. Bedankt voor de lieve woorden, dat waardeer ik enorm. Ik kijk met plezier en dankbaarheid terug. Het was mooi om onderdeel uit te mogen maken van dit college.” Hij sprak zijn waardering uit voor de wijze waarop het politieke debat in Putten wordt gevoerd. “Hier wordt op de bal, de inhoud, gespeeld en niet op de man of vrouw”, aldus Van Nieuwenhuizen. “Hoewel de samenleving wel wat harder is geworden zie ik ook dat er steeds weer verbinding ontstaat tussen gemeente en inwoners." Van Nieuwenhuizen bedankte de raad voor de samenwerking en wenste de raadsleden succes in hun belangrijke rol.
Op woensdag 1 juli tussen 15.30 uur en 17.30 uur neemt Van Nieuwenhuizen officieel afscheid als wethouder van de gemeente Putten. Bewoners en andere belangstellenden zijn van harte uitgenodigd voor deze afscheidsreceptie in het gemeentehuis.