'We gaan de Stationsstraat op zijn kop zetten en reconstrueren, maar het wordt niet goed'

​De commissie economie, bestuur en ruimte is niet overtuigd van de reconstructieplannen aan de Stationsstraat. Na een uitgebreide discussie spreekt de gemeenteraad toch op donderdag 3 december nog verder over dit onderwerp.

Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad om het benodigde uitvoeringskrediet voor de herinrichting van de Stationsstraat te verstrekken.

Daarmee zou het werk aan de Stationsstraat in 2021 kunnen worden gerealiseerd. De commissieleden economie, bestuur en ruimte spraken hier gisteravond (maandag 23 november) over.

CDA’er Van de Koot noemde het lappendekenachtige karakter van het wegdek opmerkelijk. “De snelheid begint bij de Nijkerkerstraat met dertig, dan wordt het vijftig en dan weer dertig. Dan nog een stukje vijftig en vanaf de Zuiderzeestraatweg mag het verkeer zestig kilometer per uur. Hoe zit het met de eenduidigheid van de weg. Ook zijn wij verbaasd over het feit dat er aan diverse deskundigen adviezen zijn gevraagd, maar die zijn niet doorgevoerd. Zo heeft de politie aangegeven niet te kunnen handhaven als de Stationsstraat niet als woonstraat wordt ingericht en de fietsersbond is niet blij met de stukken waar 50 kilometer per uur mag worden gereden. Kunnen we met deze inrichting de veiligheid van de weg nog wel garanderen.”

Hoogendijk van Gemeentebelangen vraagt hoe hij al die verschillenden snelheden moet duiden. “Er zijn de afgelopen tijd al diverse werkzaamheden aan de Stationsstraat verricht, waardoor regelmatig gevaarlijke situatie ontstonden. Nu wordt de weg in 2021 weer aangepakt. Geef in een tijdspad aan wat er de komende maanden gaat plaatsvinden aan de Stationsstraat en informeer de bewoners hierover.” Ook Van den Brink (SGP) vindt de wisselingen in snelheden niet logisch. “Omdat de bewoners nogal verdeeld waren over de snelheid lijkt het erop dat het college wilde polderen. Zoiets van we doen de helft dertig en de andere helft vijftig kilometer per uur, dan is iedereen tevreden. Aan de Stationsstraat zitten ook diverse bedrijven en daarom lijkt ons vijftig kilometer per uur logischer. Nu we daar ook geen woningen gaan toevoegen hoeft het geen woonstraat te worden. En als we wel kiezen voor een woonstraat dan moet je het goed doen. En de hele inrichting daarop aanpassen, zodat er ook gehandhaafd kan worden.” Van den Hoek van Wij Putten vindt het traject best lang duren. “Als we het krediet beschikbaar stellen dan kan de schop in de grond. Een aantal bewoners en gebruikers zullen er blij mee zijn en een aantal zullen er niet blij mee zijn.”

Van de Brink (ChristenUnie) is blij dat er toch nog zo snel wordt doorgepakt. “Wij denken ook dat de bewoners blij zijn als de reconstructie verwezenlijkt wordt. Wij zijn wel voor veiligheid, want er fietsen veel kinderen naar het station. Misschien is het nog wel beter om van de hele Stationsstraat tot aan het station een dertig kilometer zone te maken.”

Wethouder Koekkoek beantwoordt de vragen. “Als je naar het geheel kijkt lijkt het een lappendeken, maar het eerste stuk beslaat wel 1.4 kilometer. Ook lijkt het logisch om de bebouwde kom via de Zuiderzeestraatweg binnen te rijden met vijftig kilometer per uur. Met ProRail hebben we besproken dat het gedeelte bij het station veiliger wordt voor voetgangers als we daar een dertig kilometer zone maken. Het karakter van de weg wordt echt heel anders. Op dit moment zijn er parkeerproblemen en die lossen we op door parkeervakken aan te brengen. Dat stuk wordt daarom ook een dertig kilometer zone. Ook hebben we te maken met de wensen van de hulpdiensten die deze route willen nemen bij calamiteiten op Keizerswoert of de A28. En ook de bus moet nog door de Stationsstraat kunnen rijden. De politie handhaaft sowieso niet graag aan een 30 kilometerweg. Ze hebben andere prioriteiten.”

Van de Koot vraagt: “Het verwachte aantal voertuigbewegingen blijft fors. In eerste instantie wilden we de Stationsstraat afwaarderen en het verkeer meer over de Henslare laten rijden. Dat lijkt echter niet gelukt. Hoe gaan we om met deze grote aantallen auto’s door een smallere straat.” Koekkoek reageert: “Door het aantrekkelijker te maken om via de Van Geenstraat en de Henslare naar buiten te rijden, verwachten we een afname van het aantal auto’s. Alleen voor de bus en de hulpdiensten is dat geen goed alternatief. Volgens mij zijn we niet aan het polderen. Er is goed gekeken naar de belangen van de bewoners en de meningen over de snelheid zijn nu eenmaal verdeeld.” Van de Koot concludeert dat een wijkontsluitingsweg nu verpakt wordt in een dertig kilometerzone. “Als we het zo gaan inrichten dat er geen handhaving kan worden toegepast dan zul je merken dat er al snel harder gereden wordt.  Het is een ontsluitingsweg en zo blijven weggebruikers het ook zien. Niemand gaat drie of vier kilometer omrijden om over de Henslare te rijden. Eigenlijk is dit plan een beetje van alles niks. Dit plan gaat niet brengen wat we graag zien, een veilige weg. Doe dan alles dertig of alles vijftig en zorg dat er gehandhaafd kan worden. Maak een duidelijke keuze.”

Hoogendijk geeft aan: “Door de aanleg van de Henslare zou de Stationsstraat verkeersluw worden. Ook het vrachtwagenverkeer zou worden geweerd. Ik zie nog steeds vrachtwagens over de Stationsstraat scheuren. Je mag van een betrouwbare overheid verwachten dat hier gehandhaafd wordt. Ik vind dat we automobilisten moeten dwingen om zich aan de snelheid te houden.” Ook Van den Brink (SGP) blijft vinden dat er een pijnpunt overblijft. “We gaan een weg helemaal op zijn kop zetten en reconstrueren. Maar het wordt niet goed. Uit ervaring weten we dat de snelheid er niet uitgaat als we de weg daar niet naar inrichten. Ik wil er met mijn fractie toch nog eens goed over nadenken.”

Wethouder Koekkoek geeft nog wel mee. “Nu wordt de indruk gewekt dat we alleen maar een paar borden neer gaan zetten met de snelheid erop, maar dat is niet zo. We gaan de Stationsstraat wel degelijk aanpassen en anders inrichten. Er komen alleen geen drempels om de snelheid te verlagen.”