Staatssecretaris bezoekt kruispunt Oude Rijksweg met Hoofdlaan

​De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen, bracht vanmorgen (maandag 6 maart) een werkbezoek aan Putten. Na Putten vertrok de staatssecretaris naar Ermelo en Harderwijk. Het programma stond in het teken van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en openbaar vervoer.

Staatssecretaris Heijnen werd door een delegatie van het CDA ontvangen op het station in Putten.

Ook gedeputeerde Peter Drenth en statenlid Daisy Vliegenthart waren erbij aanwezig, net als de Puttense wethouders Van den Hoorn en Van Nieuwenhuizen. Tevens schoof wethouder Hamstra (CDA Ermelo) in Ermelo aan. Ook Gertine Elsenaar (raadslid CDA Putten), Nero de Boer (raadslid CDA Ermelo) en Wilco Mazier (wethouder CDA Harderwijk) waren bij het bezoek aanwezig.
 
“Wat een vlaggen onderweg”, gaf de staatssecretaris bij aankomst aan. “Maar, ik zag onderweg ook nog een CDA verkiezingsbord.” Gedeputeerde Drenth reageert: “Natuurlijk , we gaan gewoon door voor de Gelderse bewoners en ondernemers.” Ook was de staatssecretaris benieuwd hoe het met de campagne gaat. “Volgens mij heel goed. We hebben zaterdag twee groene golven dwars door de provincie gehad. En we gaan gewoon door”, aldus Drenth.
 
“Aan de hand van concrete locaties en voorbeelden willen we de uitdagingen en kansen van dit mooie stukje Veluwe schetsen”, legt statenlid Vliegenthart uit. “CDA Gelderland heeft zich de afgelopen jaren vol ingezet op verkeersveiligheid en dat zullen we ook de komende jaren blijven doen. Deze regio is prachtig met aan de oostkant de Veluwe en aan de westkant de randmeren. Met de grote uitdagingen op het gebied van wonen, stikstof, water en energietransitie liggen hier grote vraagstukken. Tegelijkertijd is de vraag hoe we de leefbaarheid op orde brengen en houden. Een goede bereikbaarheid en veilige wegen zijn hiervoor aandachtspunten.”
 
De eerste stop die de delegatie van het CDA aandeed was de kruising van de Oude Rijksweg met de Hoofdlaan in Putten. Daar werd het gezelschap opgewacht door Nico van Harten van de fietsersbond. Ook buurtbewoner Okko van Dijk was hierbij aanwezig. “Sinds 2016 zijn we in discussie over deze oversteek, want er gebeuren ongelukken. Fietsers nemen die oversteek graag, want het is een fijne route naar het zwembad en heel veel kinderen steken de weg over om naar school in Ermelo te gaan. Dan hoeven ze niet langs de provinciale weg te fietsen, maar heerlijk door het bos. We hebben veel discussie over deze kruising gehad met de provincie en de kruising is aangepast in 2021. Maar helaas gebeuren er nog steeds ongelukken. Dus wel inspanningen verricht, maar geen resultaat. De buurtbewoners willen graag een rotonde. De provincie noemt de Oude Rijksweg een doorstroomweg en daarom moet het een tachtig kilometerweg zijn. Dus de doorstroming staat op één en veiligheid komt later. Dat vind ik best wel een dingetje. In ieder geval zoals de weg er ni bij ligt is een soort van compromis. Maar het is het allemaal net niet. Als je mij diep in mijn hart kijkt wil ik het liefst een fietstunnel. Dan is iedereen blij. Dan kun je er gewoon onderdoor fietsen en auto’s kunnen lekker hard blijven rijden. Dan zijn we klaar. Maar ja, dan moet iedereen het wel willen. De buurt wil de wijk ook niet afsluiten voor auto’s want iedereen wil wel graag met de auto de wijk snel in en uit kunnen gaan.”
 
Op de vraag van de staatssecretaris hoe de provincie ernaar kijkt legt Vliegenthart uit: “Er zijn opnieuw gesprekken. En in ieder geval is de snelheidsverlaging nu de tijdelijke oplossing. Maar daar wordt de gedeputeerde nog niet helemaal blij van. De buurt wil graag een rotonde en geen afsluiting van de wijk. Er spelen gewoon veel verschillende belangen.” Wethouder Van Nieuwenhuizen vult aan: “Er staan wel borden van zestig kilometer, maar veel automobilisten rijden toch gewoon tachtig door. We voeren gesprekken met de provincie om te kijken of we de snelheid toch kunnen verlagen naar zestig kilometer voor dit hele stuk.” Van Harten vindt dat de Oude Rijksweg zelfs bij de bebouwde kom getrokken mag worden. "Putten is de laatste twintig jaar over de weg heen gegroeid.” De staatssecretaris vraagt of er gesprekken worden gevoerd hoe zo’n punt het beste kan worden aangepakt. Drenth geeft aan: “We hebben meer van dit soort punten in Gelderland. Maar wat is nou net het kenmerk van scholieren tussen de 12 en 18 jaar, het zijn kuddedieren. Als er eentje oversteekt gaat de rest er achteraan. Eigenlijk zou je hier het liefste een flitspaal hebben staan maar daar werkt het OM niet aan mee. Zij noemen dat politieke palen.” De staatssecretaris vraagt aan de buurtbewoner hoe de buurt hiernaar kijkt. “Voor ons is snelheid de grote boosdoener. Als er geen rotonde komt, probeer dan de snelheid er maar eens uit te halen. We hebben de populairste camera van Gelderland ook in Putten staan, zet die hier maar neer. Dan ben je gelijk klaar. Het blijft een levensgevaarlijk punt", aldus Van Dijk.
 
Vliegenthart verduidelijkt nog: “Er zit een scholengemeenschap in Ermelo met 2500 leerlingen en er komen er duizend uit Ermelo en duizend uit Putten. Dus het is hier ‘s ochtends echt een komen en gaan van jongeren.” Staatssecretaris Heijnen geeft aan: “We blijven aandacht vragen voor fietsers. We proberen steeds meer mensen op de fiets te laten stappen en daar investeert het kabinet ook flink in. We hebben nu bijna een miljard euro vrij kunnen maken om de fietsinfrastructuur aan te pakken. Dat is de grootste investering die het kabinet ooit gedaan heeft en daar zijn we blij mee. De manier waarop gefietst wordt is ook veranderd. Steeds meer mensen stappen op een elektrische fiets. Dat is ook een belangrijk punt om mee te nemen bij de afwegingen die we maken. Daar moeten we oog voor houden.”