Leergeld Randmeren en StudieHub blikken terug op de zomerschool

​Stichting Leergeld Randmeren Putten en StudieHub Putten hebben de handen ineengeslagen om kinderen van de basisschool die wat extra hulp kunnen gebruiken deel te laten nemen aan de zomerschool ´Spelenderwijzer´. Stichting Leergeld Randmeren zorgde ervoor dat dit financieel mogelijk werd gemaakt en StudieHub zorgde voor de invulling van de zomerschool tijdens de laatste drie weken van de zomervakantie.

Naast het bijspijkeren van rekenen en taal was er ook dagelijks ruimte voor gezellige activiteiten, zoals bowlen, midgetgolfen of samen voetballen.

“Het motto van Leergeld Randmeren is ‘alle kinderen mogen meedoen’ en ons doel is om de kans voor kwetsbare kinderen te vergroten”, legt Heleen Remijn van Stichting leergeld Randmeren uit. “Omdat er in sommige gezinnen geen geld is voor dure huiswerkbegeleiding en ook de mogelijkheden van scholen niet grenzeloos zijn hebben wij deze kinderen in de zomervakantie kosteloos dit mooie begeleidingsaanbod aangeboden. Vorig jaar zijn we met StudieHub van start gegaan en dat beviel zo goed dat we deze unieke samenwerking dit jaar hebben voortgezet.”

De deelnemers aan ‘Spelenderwijzer’ werden ontvangen door de broers Rafaël en Michaël Schut en de enthousiaste zusjes Emma en Ilse Rood. Rafaël en Michaël stonden aan de wieg van de oprichting van StudieHub en inmiddels is het team uitgebreid met Emma en Ilse. Allen geven ook bijlessen en zijn regelmatig als huiswerkbegeleider te vinden aan de Veldstraat 7a in Putten.

Ongeveer vijftien basisschoolleerlingen maakten van het aanbod gebruik tijdens de laatste drie weken van de zomervakantie. “Iedere ochtend ontvingen we de deelnemers en spraken eerst de dag met hen door. De leerlingen komen blij binnen en hebben er duidelijk zin in. De uren voor de lunchpauze hebben we vooral aandacht besteed aan rekenen en taal en na de gezamenlijke lunch was er ruimte voor gezellige activiteiten. We noemen de zomerschool ook ‘Spelenderwijzer” en daarmee geven we aan dat de kinderen op een gezellige manier ervaringen opdoen”, legt Michael uit. “We proberen de kinderen ook wel wat uit te dagen en dan merk je dat ze fanatieker worden. De eerste week tastten de kinderen elkaar wat af, maar daarna zag iedereen ontdooien. Er werden onderlinge contacten gelegd en er ontstonden nieuwe vriendschappen. De saamhorigheid was groot. De deelnemers wilden duidelijk ook echt wat leren”, aldus Ilse. Als voorbeeld geeft Emma aan: “We hadden een leerling die zijn eigen naam nog niet kon schrijven. Aan het einde van de zomerschool lukte dat wel. En merkten we dat de leerling de letters ook steeds beter begreep. Dat is zo mooi om te zien.”

Emma legt uit: “We merken dat de individuele begeleiding de kinderen goed doet. Daardoor worden dingen sneller opgepakt. Het was zo leuk om te zien dat ze echt iets aan onze hulp hadden. Juist doordat we echt tijd voor ieder kind hadden, konden we ieder op zijn eigen niveau helpen.”

“Tijdens de laatste week hebben we de StudieHub zomerspelen gedaan. Tijdens deze zomerspelen hebben we alles wat de kinderen geleerd hebben spelenderwijs herhaald. Iedereen had een scorelijst en aan het einde van de zomerspelen mochten alle leerlingen hun eigen trofee maken”, vertelt Ilse. Emma vond het een mooie ervaring. “Je leert de kinderen echt goed kennen en daardoor kun je hen gericht leren wat ze nodig hebben.” Michaël vult aan: “Maatwerk is echt ons doel. We hadden ook leerlingen die na de zomervakantie voor het eerst naar de middelbare school zouden gaan. Dat is natuurlijk best een spannende periode. We hebben met hen al wat wiskunde gedaan.”

“Ook merkten we dat deze leerlingen graag met ons in gesprek gingen over onze ervaringen op de middelbare school. Wij zijn ook jong en daarom hebben ze het gevoel dat onze belevingswereld nog dichtbij die van hen staat”, aldus Emma. “We zagen echt progressie bij de deelnemers en daar leerden we zelf ook weer van. Ieder kind heeft iets anders nodig. Wij zijn namelijk van mening dat je een kind niet boven zijn eigen kunnen moet laten werken. Dat werkt demotiverend. Het geeft meer zelfvertrouwen als we een kind een succeservaring geven.”

“De zomerschool moet ook niet als school voelen. Onze doelgroep gaat meestal niet op vakantie en door de deelname aan de zomerschool hebben zij ook leuke verhalen te vertellen”, vertelt Heleen. “Ouders zijn zo dankbaar, omdat hun kinderen erg genoten hebben van de tijd die ze bij de zomerschool hebben doorgebracht.”

Leergeld Randmeren is een stichting die kinderen financieel ondersteunt, zodat zij kunnen meedoen aan school-, sport en cultuuractiviteiten ook daar waar het algemene welzijn van het kind in het geding is. Kijk voor meer informatie op de website www.leergeld-randmeren.nl of stuur een email naar [email protected].