Voor de zomer meer duidelijk over rotonde Garderenseweg

​Toen door vragen van de SGP duidelijk werd dat stikstof en Natura 2000 de reconstructie van de rotonde Garderenseweg - Calcariaweg in de weg zitten heeft Gemeentebelangen aanvullende vragen aan het college gesteld.

De gemeenteraad heeft voor de eventuele aanleg van deze rotonde een voorbereidingskrediet van 130.000 euro beschikbaar gesteld.

De planning was dat de rotonde in 2020 - 2021 gerealiseerd zou worden. Intussen is er in de periode 2016 tot en met 2020 een bedrag van 132.338,24 euro uitgegeven. Waarmee een tekort is ontstaan van 2.338,24 euro.

Gemeentebelangen heeft zich vanaf het begin verzet om deze (mega) rotonde aan te leggen. “Het argument van de wethouder was destijds dat met de aanleg van een veel grotere rotonde de verkeersveiligheid zou worden vergroot. Terwijl niet kon worden aangetoond dat de huidige situatie onveilig zou zijn”, legt Hoogendijk van Gemeentebelangen uit. “Als de SGP fractie geen vragen gesteld had wisten we nu nog niet wat de stand van zaken is. Ook deed hij geen concrete toezegging wanneer hij hierop zou terugkomen. Daarom hebben we diverse vragen gesteld.”

Zo wilde Gemeentebelangen weten waarom de wethouder niet eerder de raad over de stand van zaken heeft geïnformeerd en of ook de omwonenden zijn geïnformeerd. “De rotonde is gesitueerd op de rand van het Natura 2000 gebied en daarbij kwam later nog het stikstof probleem. We wilden eerst uitzoeken of de reconstructie van de rotonde wel mogelijk is, voordat we verder gaan discussiëren. We hebben gesprekken gevoerd met de provincie, maar daar kwam weinig concreets uit. Ook wat betreft het onderzoek naar stikstof hebben we niet echt duidelijk gekregen welke mogelijkheden er zijn. Er is nooit een duidelijk geworden welke stappen we kunnen doen om dit door te zetten. Dus moeten we dan wel die discussie voeren of een pas op de plaats maken”, gaf wethouder Koekkoek tijdens de commissievergadering die begin maart werd gehouden aan. “Incidenteel zijn er door omwonenden vragen gesteld over de voortgang. Gezien de landelijke stikstofproblematiek, is er begrip voor de huidige situatie.”

Het college komt, vóór de zomer, met een opiniërend voorstel voor de commissie economie, bestuur en openbare ruimte. In dit voorstel wordt antwoord gegeven op de drie (technische) knelpunten en daarnaast wordt de commissie geïnformeerd over de problemen en mogelijke oplossingen ten aanzien van Natura2000 en stikstof. Op basis van het standpunt van de commissie kan de raad het aangepaste concept ‘voorlopig ontwerp’ als ‘definitief ontwerp’ vaststellen. Dit zal vervolgens de basis zijn voor grondaankopen, bestemmingsplanwijzigingen en de aanvraag van de noodzakelijke vergunningen. In dit kader moet ook worden voldaan aan de eisen ten aanzien van natuurcompensatie en stikstofreductie.

Op de vraag hoe het in de huidige situatie zit met de verkeersveiligheid geeft het college aan : “Sinds 2016 zijn er geen ernstige ongevallen geregistreerd. Er gebeuren echter wel regelmatig kleine incidenten, vooral in de zomerperiode. Het gaat dan om fietsers die, komende vanuit de richting Garderen, ten val komen en hun weg vervolgen met enige fysieke schade, zoals schaafwonden en schade aan hun fiets. Het gaat op de rotonde dus vooral om subjectieve verkeersonveiligheid en om de vraag hoe groot de rotonde moet zijn met het oog op de combinatie zwaar verkeer en kwetsbare fietsers.”

Hoogendijk reageert op de beantwoording: “Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag waarom deze wethouder de raad pas informeert nadat de SGP vragen ging stellen. Ook omwonenden bleven in het ongewisse.  Deze wethouder heeft de mond vol over burgerparticipatie, maar hij lijkt niet te begrijpen dat hij hierin flinke steken laat vallen. Intussen is er wel al veel geld uitgegeven, maar het blijft voorlopig zoals het was. Ik vind dat we onjuist zijn geïnformeerd, want de rotonde blijkt toch niet zo onveilig te zijn als de wethouder eerder aangaf. Dit is het zoveelste dossier dat niet op tijd wordt afgerond.”