WAP roept Jumbo op: ‘stop met aanbieden goedkope Dolfinariumkaartjes’

Door Harry Schipper – De internationale dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection (WAP) was afgelopen dinsdag – toevallig nèt de dag dat het Harderwijkse college van B en W een werkbezoek bracht aan het Dolfinarium - een actie gestart om supermarktketen Jumbo ervan te overtuigen om geen entreekaarten (met korting) meer te verkopen voor het Dolfinarium.

WAP vindt dat stunten met wilde dieren niet door de beugel kan en hoopt dat Jumbo dat ook inziet

WAP is met Jumbo in gesprek over hun kaartverkoop voor het Dolfinarium, en zien bemoedigende signalen. Toch biedt de supermarkt de kaarten nog wel aan. Daarom start WAP nu, gesteund door dierenvrienden in Nederland, een aanmoedigingsactie voor Jumbo.

Campagnemanager wilde dieren Sanne Kuijpers: “Het gesol met deze sociale en intelligente dieren moet stoppen. Het Dolfinarium claimt dat de shows educatiever worden en dat het onnatuurlijke gedrag wordt verminderd. Maar interactie met dolfijnen en dolfijnenshows zijn vanuit educatief oogpunt problematisch. Daarnaast verkoopt het Dolfinarium twaalf zeezoogdieren, waaronder acht dolfijnen, aan China; een bezuinigingsmaatregel over de rug van de zeezoogdieren. We zouden het toejuichen als een bedrijf als Jumbo zich hiervan distantieert."

Kuijpers hoopt met deze actie een positief signaal af te geven en Jumbo te motiveren tot een diervriendelijke keuze. “Vermaak met dolfijnen is over de datum. Als supermarktketen wil je toch met de tijd meegaan en niet langer bijdragen aan het leed van dolfijnen in gevangenschap. Mooier zou het zijn als Jumbo kaartjes verkoopt voor initiatieven waarbij dierenwelzijn voorop staat en soortbehoud en educatie belangrijker zijn dan pure commercie. Dan vervul je ook daadwerkelijk een belangrijke maatschappelijke functie.”

Niet alleen Jumbo verkoopt nog kaarten voor het Dolfinarium. Zo blijven ook online platforms zoals Vakantieveilingen en de Nederlandse Spoorwegen nog met kaartjes stunten. De kortingen lopen op tot wel 61 procent. Bizar, zo vinden de dierenbeschermers.

Tegelijk constateren ze dat ook een ‘tegenbeweging’ op gang komt. Zo besloot recent reisorganisatie Corendon geen dolfijnenattracties meer aan te bieden. Ook hebben landen als Canada en Frankrijk besloten om dolfijnenvermaak in hun land te gaan uit-faseren. En uit opinieonderzoek blijkt dat slechts 23 procent van de Nederlanders het Dolfinarium nog eens graag wilden bezoeken. Kuijpers: “Gezien het afbrokkelend maatschappelijk draagvlak is duidelijk dat het houden van dolfijnen in gevangenschap geen duurzame toekomst heeft”. 

Via haar eigen website www.worldanimalprotection.nl kunnen mensen die achter de actie staan eenvoudig een mailtje sturen naar Jumbo, waarin ze de supermarkt aanmoedigen om geen kaarten voor het Dolfinarium meer te verkopen.